onsdag 10 mars 2010

Forskning.

Syfte: Bringa klarhet i den komplexa realitet som kontinuerligt återkommer vid en specifik tidpunkt.

Forskningsfrågor: Vad? Varför? Hur?

Inledning: Inom kvantkromodynamik benäms detta fenomen som stark växelverkan. Ur ett historiskt agrikulturellt perspektiv kan vi återfinna växelbruk och inom musiken kan man körandas. Det gemensamma i fenomenen återfinns i en turtagning som resulterar i en icke-bruten process. I den här avhandlingen benämns fenomenet barn-som-avlöser-varandras-tjurighet. Icke-bruten process alltså.

Redovisning av aktionsforskning:
Tiden är 07.35. (Redan 5 min för sent.) Storebror sitter på bob, vill åka till förskola. Lillebror vill skotta snö istället. Mamma försöker med "nugårvitilldagisutandighejdå"-tricket, varpå Lillebror vinkar och säger hej då!
Mamma börjar gå, drar bob med Storebror. Inser att Lillebror bryr sig noll. Går tillbaka, bär skrikande Lillebror och sätter honom på bob. Lillebror vill åka nu till förskola. Här träder fenomenet in med full kraft:
Storebror blir nu tjurig och lägger sig i snödriva. Gnäller över påtvingad fysisk aktivitet samt påstådd kontinuitet av orättvisa. Växelverkan fortsätter således under förflyttandet från A till B; Då Storebror får åka en stund blir Lillebror arg för att det blir trångt, skallar Storebror som återigen gråter etc.

Konklusion: Fenomenet är oberäkneligt men konstant. Uppträder i kamoflerade former på dygnets alla tider. Reliabiliteten i den här undersökningen är hög; test-retest-reliabiliteten visar att man får samma resultat även om man gör promenaden flera gånger. Validiteten är något lägre, då jämförande studier inte har kunnat påvisa någon högre korrelation. Detta kan bero på en ovilja hos övriga informanter att blotta sina svagheter samt att aktionsforskning i hög grad kan anses som subjektiv.

4 kommentarer:

Ante sa...

Ok...vi säger så....:) Kul att du utnyttjar det faktum att du skriver som jag önskar jag gjorde. Sluta inte!

Stinky sa...

Och du tror att du inte kommer klara återingången i den akademiska världen? Detta blogginlägg påvisar större stilistisk förmåga och struktur än 95 % av kurslitteraturen under mina fyra studieår.

Kix sa...

Sjuuuuuukt roligt. Okej - akademiskt nördigt - men kul!

Den Bräckliga sa...

Hurra!
Jag har aldrig förr fått vara en akademisk nörd, livet verkar börja efter 30!