måndag 25 oktober 2010

Diskrepans.

"Om diskrepans råder saknas det samband mellan teori och praktik."

Jovars, det är väl vad man kan säga om den här dagen.

I teorin borde det inte ta mer än 20 minuter att äta en mjuksmörgås till frukost.
I praktiken tar det minst 30 min. I alla fall om man är 6 år.
(I teorin äter mina barn gröt till frukost, diskrepansen återfinns även här.)

I teorin borde det ju gå att ta sparken till förskolan, eftersom det är för halkigt för att cykla - men i praktiken innebär det rätt mycket bärande och medar som gnisslar mot kall asfalt.

Skulle klippa mig kl 10.15 idag. Rent teoretiskt borde jag hinna dit i god tid om jag lämnar huset 9.30.
I praktiken skulle jag tydligen ha varit hos frisören den tiden, vilket gör att diskrepansen kan avläsas på mitt huvud.

Mild tomatsoppa med en klick creme fraiche, lite cashewnötter och en varm macka.
Låter väl gott? I teorin. Och i Mammans mun.
Men i praktiken spelar det ingen roll vad Mamman uppskattar för maträtter, för det är inte hon som spottar och fräser, kladdar och spiller och går från middagsbordet med allt för lite maginnehåll.


Om ett barn är 6 år och det andra är 2 år känns det inte som en teoretisk högoddsare om 2 åringen skulle somna kring kl 19, och hans storebror inom en timme senare.
Men i praktiken har nu Lillebror sprungit upp och ned från sin säng i nästan två timmar. Storebror har sovit i sin dito. I teorin finns säkert nån fin metod för hur vi bör handskas med Lillebror, men denna dag fungerar inte teorin. Som synes.
Rent praktiskt har jag nu därför burit in resesängen och proppat ner honom i den.
Nu önskar jag bara att han inte kan klättra upp ur den.
Rent teoretiskt, så klart...

1 kommentar:

Idha sa...

I love diskrepans! Inte minst när det beskrivs så väl som i detta inlägg. :)