måndag 10 november 2008

Att passa in

Har en nästan sjuklig önskan att passa in. Just nu är det skarpt läge, har jobbat fyra (!) dagar på ett nytt jobb. Tassar omkring, försöker ta lagom med plats. Försöker få koll på läget, känner att allt bara susar runt i skallen. Inget av beskrivna beteenden passar min persolighet. Vill så gärna visa att det var rätt att anställa just mig, samtidigt som jag är livrädd att de ska komma på att jag faktiskt inte kan det här...

Det finns manualer för videoapparater, handarbeten och bilmotorer - när ska manualen om att hitta sin roll komma?
Jag skulle lusläsa.

Hur gör du när du känner dig osäker?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej tjejen! Vilken mysig blogg, har missat den totalt, ursäkta!
Vad gäller manual, så är jag ledsen, hade man haft en sån, så.. Men det vi pratade om härom dan, handlar ju mångt och mycke om att tro på sig själv, att tro att man kan. Att inte nedvärdera sig själv. Att stå framför spegeln och berätta för sig själv hur duktig man är. Känns otroligt fånigt, men hjärnan är inte så komplicerad. Övertyga dig själv att du kan, fråga om du inte kan. Det finns ingen som kan sitt jobb direkt. Enligt statistiken tar det ett år innan man ens är i närheten att känna sig säker på rutinerna. Tro på dig själv, gumman, för det gör jag!
Kramar i massor!

Li sa...

Så har också jag hittat dig i cyberrymden, vad kul! Jag kommer att följa dig även här...
På jobbet (som det för övrigt är högt i tak) så finns det en som vet om din höga kapacitet och fler lär det bli med tiden, så oroa dig inte!
När det gäller dessa manualer så har jag upptäckt att det finns fler outforskade områden...
Det heter ju; av erfarenhet blir man vis så kanske i alla fall erfrenheten gör att man hittar karta och kompass till denna manual?!
Kram på dig!

Mia sa...

Oh, här är en till som känner sig tassa på tå för att passa in. Eldproven kommer väl för mig efter jul då det är skarpt läge men jag förstår precis hur du menar.

Det jäkliga är att så fort man hittat sin roll brukar något kastas upp och ned och så sitter man där igen lika förbaskat lik ett skrikande utropstecken bland välharmoniserande bindestreck som förr. Brukar gnälla om att det kallas att vara passing, liksom en flytande person mellan olika kulturer och sammanhang. Det är alltid en tröst, att hitta en term på sig själv som just visar en stabilitet i att just inte passa in! :-P

Du är en bra, energisk och ambitiös person så jag vet att folk kommer att snart ifall de inte redan gjort det se din kapacitet. :-) Sedan, ingen kräver att ens första dagar ska gå smärtfritt och att man direkt ska greppa läget, dessutom behövs lite ångestadrenalin för att komma igång. Det visar om inte annat för andra att man tar det hela på allvar!

Kram (och tack för tips på kalender! ska fundera lite mer på den)